Met marketing en promotie promoot je je dienst of product bij je doelgroep. Het is belangrijk dat je de behoefte van je doelgroep goed volgt. Je hebt beschreven wat je gaat doen, op welk moment en hoeveel dit gaat kosten in je marketingplan en financieel plan. Hieronder een aantal promotie- en marketingmiddelen die je kunt inzetten.

Gebruik je Social Netwerk
Behalve tijd is social media een relatief goedkoop marketingmiddel. Je kan op een zeer efficiënte manier een hoop mensen benaderen. Het is bij Facebook bijvoorbeeld erg handig om een bepaalde doelgroep te benaderen, tegen niet al te hoge kosten. Het is wel belangrijk dat jouw doelgroep op het juiste netwerk zit en je een goede strategie hebt. Voor zakelijke contacten is LinkedIn erg handig. Andere netwerken zijn Twitter, Youtube, Tumbler en social bookmarking sites.

Netwerken
Maak een lijstje welke clubs en/of netwerkbijeenkomsten er zijn waar jouw doelgroep komt en bepaal van  te voren hoeveel tijd je in je netwerken wilt steken. Een belangrijk punt bij netwerken is dat je begint met geven voordat je ontvangt. Het doel van netwerken is afspraken maken met potentiele klanten. Wanneer je zelf lezingen geeft op bijeenkomsten zien mensen jou als expert en neemt je bekendheid sneller toe.

Internet
Door middel van een goede website komen er al snel veel nieuwe aanvragen binnen. De resultaten zijn meetbaar en daarom kan je snel bijsturen. Online marketing kan dit nog verder stimuleren denk aan:

  • Online adverteren: Bijvoorbeeld met behulp van Adwords advertenties. Deze vorm van marketing is een stuk effectiever dan de traditionele media. Online adverteren kan ook op websites die voor jouw product of dienst relevant zijn zoals Marktplaats.
  • Affiliate marketing: Dit is marketing volgens het ‘no cure no pay’ beleid. Dit is een systeem waarmee je pas betaalt op het moment dat er een aankoop is gedaan via je website.
  • Conversie verbeteren: dit is het verbeteren van de website zodat je bezoekers sneller het doel van je site bereiken (bijvoorbeeld contact opnemen, cursus volgen etc.). Alle statistieken die hierbij van toepassing zijn kunnen met het systeem Google Analytics gevolgd en hierdoor ook verbeterd worden.
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): zorgt ervoor dat je website goed gewaardeerd wordt door Google waardoor je eerder wordt gevonden op het internet.

Direct Marketing en adverteren
Voor de direct marketing en adverteren zijn de traditionele media zoals kranten en tijdschriften erg geschikt. Je kunt meer uit je advertenties halen door ervoor te zorgen dat je de doelgroep prikkelt om in actie te komen bijvoorbeeld door een bepaald voordeel te bieden. Pas wel op dat de kosten niet te hoog worden. Advertenties kunnen veel geld kosten. Onderhandel met het blad over de prijs en bekijk ook de online opties.

Ook is er de mogelijkheid om een flyer of mailing met een specifieke boodschap te versturen. Het is belangrijk dat je een goede reden geeft waarom de doelgroep contact met jou zou moeten opnemen. Wanneer je de mailing personaliseert zal je meer resultaat boeken. Ook is het een meerwaarde om ze bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om iets via de website te laten downloaden.

Het versturen van papieren brieven wordt tegenwoordig minder gedaan, maar het kan zeker effect hebben. Dit is voornamelijk het geval wanneer je naar aanleiding van je brief opnieuw contact zoekt. Benoem in de brief altijd een direct voordeel en zorg ervoor dat de brief de interesse wekt van de ontvanger. Dit kan door een presentje in de brief te stoppen zodat het een dikkere brief wordt. Zo val je meer op en vergroot je de kans op een reactie.

Gebruik je privé netwerk
Iedereen beschikt over een privé netwerk hier moet je dan ook gebruik van maken. Het benaderen van familie, vrienden, kennissen en ex collega’s kan je veel opleveren. Een persoon kent vaak veel mensen, waarvan ook ondernemers. De mogelijkheid bestaat dat deze personen ook wat voor jou kunnen betekenen. Maak daar dan ook goed gebruik van.