Acquisitie doe je iedere week, elke dag. Ieder contactmoment is belangrijk. In de volgende lijst onze do’s en dont’s voor een effectief acquisitiegesprek.

Do’s :

  • Probeer het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf te houden
  • Bedenk: spreken is zilver, zwijgen is goud. Stel veel vragen!
  • Een goede voorbereiding is het halve werk. Schrijf vooraf vragen op.
  • Stel jezelf een helder doel voor het gesprek, wanneer is het succes voor jou?
  • Luister actief.
  • Sluit in woordkeus, lichaamstaal en houding zoveel mogelijk aan bij de je gesprekspartner.
  • Ga op zoek naar een win-win situatie.
  • Focus een goede positieve relatie, wellicht kun je nu geen zaken doen, maar wel in de toekomst.
  • Bedenk vooraf welke bezwaren een klant kan hebben en anticipeer hierop.
  • Rond een gesprek altijd positief af.
  • Vraag achteraf, ook als de opdracht niet is doorgegaan, om feedback.

Don’t:

  • Over concurrenten praten tijdens acquisitiegesprekken
  • Stiltes opvullen,
  • Teveel over jezelf praten
  • Met een aanbieding komen als nog niet precies in beeld hebt wat de behoeften van de klant zijn
  • Zoveel aantekeningen maken dat je het gesprek niet kan volgen
  • In discussie gaan met een potentiële opdrachtgever
  • Ineffectief taalgebruik (euh, misschien, wellicht, in principe, etc.)
  • Te vol zijn van jezelf en je eigen standpunten naar voren brengen
  • Een gesprek afronden zonder concrete vervolgafspraken.

Hoe vind ik klanten?
Na de start van je eigen bedrijf is het zaak om klanten en opdrachten binnen te halen. Voor vele ondernemers is dit een uitdaging. Het is dus tijd voor acquisitie. Hoe doe je dat?

De eerste stap is het maken van een acquisitieplan. Beantwoord voor jezelf de vragen:

  • Wat is mijn product?
  • Voor wie is dit interessant en waarom?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken?
  • Welke actie ga ik uitvoeren?
  • Hoe ga ik dat aanpakken?
  • Wanneer ga ik dit doen?

En voer deze stappen uit!

10 tips & tools voor effectieve acquisitie:

  1. Reserveer één dagdeel in de week als ‘contactentijd’. Gebruik deze tijd voor het maken van nieuwe relaties en het onderhouden van bestaande.
  2. Maak een overzicht van bedrijven of personen aan wie je wilt verkopen en maak een prioriteitenlijst.
  3. Verstuur mailings om in contact te komen met nieuwe zakelijke klanten via een brief, e-mail, folder, flyer, etc.
  4. Stel de vraag: wie kan nog meer mijn product gebruiken? Denk ‘out-of-the-box’ en ga uit van wat je product je klanten kan opleveren: meer tijd, meer gemak, minder zorgen, meer rust, goedkoper, etc.
  5. Breng je product naar de klant: zoek de plaatsen op waar je klantengroepen samenkomen.
  6. Verkoop aan bekende klanten om een naam op te bouwen en overleg met hen over referenties.
  7. Maak samenwerkingsafspraken met een ander klein bedrijf, samen sta je sterker.
  8. Breid je contacten uit: deel visitekaartjes uit, leer mensen kennen, zorg dat iedereen weet dat jouw bedrijf er is.
  9. Gebruik tijdschriften: lees erin wat je collega’s doen, adverteer erin, doe er inspiratie uit op.

Zorg dat je opvalt: een bord aan de gevel, bestickering op de auto, mooi foldermateriaal