Stap 1. Breng uw kwaliteiten in kaart
Doorzettingsvermogen, financieel inzicht en creativiteit: echte ondernemersvaardigheden. Breng deze in kaart. Laat zien waarin u uitblinkt en wat u nog kunt bijspijkeren.

Stap 2. Verken de markt en bepaal uw strategie
Een goed idee is een goed begin. Maar u wilt uw product of dienst ook verkopen. Wie zijn uw klanten? En wat willen ze? Zoek uit waarin u beter of anders bent dan uw concurrenten en bepaal hoe u de markt op gaat met uw product of dienst.

Stap 3. Regel uw financiën
Een financieel plan maakt deel uit van uw ondernemingsplan. Maak een goed overzicht van wat u nodig heeft, wat de kosten zijn en hoeveel winst u denkt te gaan maken.

Stap 4. Bedenk een bedrijfsnaam
Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen én maakt duidelijk wat u te bieden heeft. Zet uw bedrijf meteen op de kaart met een goede naam.

Stap 5. Kies een rechtsvorm
Uw bedrijf heeft een juridische vorm nodig, de rechtsvorm. Welke u kiest, hangt bijvoorbeeld af van hoe u de aansprakelijkheid wilt regelen, of u alleen onderneemt of samen.

Stap 6. Bereid u voor op belastingen en administratie
Als ondernemer krijgt u te maken met de Belastingdienst. U heeft rechten, maar ook plichten. Bijvoorbeeld het bijhouden van een administratie.

Stap 7. Stel algemene voorwaarden op
Duidelijkheid voorop. Met algemene voorwaarden is voor uw klanten helder wat ze van u kunnen verwachten, bijvoorbeeld wat de betalingstermijn is.

Stap 8. Zorg dat u goed verzekerd bent
Ondernemen is risico nemen. Gelukkig kunt u zich voor veel risico´s verzekeren, bijvoorbeeld voor arbeidsongeschiktheid.

Stap 9. Informeer naar vergunningen en registreer uw bedrijf
Als ondernemer krijgt u te maken met wetten en regels. Zo bent u verplicht om uw bedrijf in te schrijven bij de KvK.  U kunt zich gelijktijdig aanmelden bij de Belastingdienst. Soms moet u zich ook registreren bij een product- of bedrijfschap.

Stap 10. En nu… klanten vinden
Uw ondernemingsplan is rond, de financiëring is geregeld, uw bedrijf ingeschreven bij de KvK. Uw bedrijf is van start. Nu nog klanten vinden. Bijvoorbeeld via een netwerk.