Creatieve Broedplaats ‘Kaaspakhuizen Bierkade’ is het bruisende centrum voor starters en doorgroeiers binnen de creatieve industrie in Hoorn en omgeving. De creatieve ondernemers profiteren onderling van elkaars kennis, kunde en netwerk. ICT-ers hebben bijvoorbeeld ontwerpers nodig voor interaction-design en omgekeerd. De oorspronkelijke naam ‘Creatieve Broedplaats Hoorn’ wordt  uitsluitend nog gebruikt voor de gelijknamige stichting die voor de verhuur zorg draagt. De broedplaats zelf heet tegenwoordig ‘Kaaspakhuizen Bierkade’.

Om een beter beeld te geven van wat de creatieve broedplaats inhoudt, hebben wij Bas de Vries geïnterviewd. Bas is bestuurslid van stichting Creatieve Broedplaatsen Hoorn en  tevens oprichter van Oranje Creatieve Communicatie.

Wij vroegen aan Bas de vries wat zijn bedrijf doet. “Oranje is een grafisch ontwerp- en communicatie bureau. Oranje staat voor korte, directe lijnen, snelle actie en gedegen resultaat. We hebben uitgebreide ervaring in business-to-business communicatie en direct marketing maar werken bijvoorbeeld ook al ruim 20 jaar voor onderwijsinstellingen. Verder hebben we diverse accounts op het gebied van farmacie, (para)medische producten, sport, bouw- en technische bedrijven en de groot- en detailhandel. We maken graag werk van logo’s en huisstijlen, bedrijfs- en productinformatie, advertenties, mailings, nieuwsbrieven, websites, boeken, magazines en meer…”, aldus Bas de Vries.

Volgens Bas de Vries is het mooiste van ondernemen toch de  vrijheid. “Vrijheid om te doen waar je plezier in hebt, waar je energie uit haalt. Alles wat je goed doet, komt bij jou terug. Dat vind ik het mooist, je eigen baas zijn.”

Wat is nu de belangrijkste succesfactor van uw bedrijf? “Dat is lastig te zeggen maar ik denk toch dat mijn kennis, ervaring, betrouwbaarheid en betrokkenheid een cruciale rol spelen. Ik heb nu nog klanten die ik 15 jaar geleden al had. Dus ik doe kennelijk iets goed.”

Bas was er al snel bij toen het plan kwam om een creatieve broedplaats in Hoorn te vestigen.  “Destijds was er een  door de D’66 georganiseerde meeting bij Schouwburg Het Park in Hoorn over de mogelijkheden van creatieve broedplaatsen in Hoorn. Het Museum van de Twintigste Eeuw zat toen nog in dit pand, maar het was al bekend dat die zouden gaan verhuizen. Toen bijna twee jaar later de broedplaats gerealiseerd was, ben ik meteen gaan kijken en werd ik één van de eerste huurders.”

Bas heeft zich aangemeld voor de creatieve broedplaats in Hoorn om twee redenen:

  • Hij wilde graag weer terug naar de binnenstad van Hoorn, waar hij al eerder een kantoor had.
  • Het voordeel van meerdere bedrijven in een pand; je kunt iets voor elkaar betekenen en je bent nooit alleen. In de praktijk blijkt ook dat je echt veel aan elkaar kunt hebben.

 

Bent u geholpen door de Kaaspakhuizen Bierkade? Bas zegt zelf niet echt geholpen te zijn omdat hij al een tijdje mee draait. “Als ik in een lastige situatie kom, heb ik de ervaring om het zelf op te lossen. Maar wij hebben allemaal  te maken met de crisis en dan komt het goed uit dat de creatieve broedplaats in Hoorn niet echt duur zijn. Startende ondernemers kunnen er wel veel aan hebben. Zo hebben zij de mogelijkheid om te sparren en samen te werken met andere startende ondernemers of ondernemers die al wat langer onderweg zijn.”

“De Kaaspakhuizen Bierkade biedt startende ondernemers de mogelijkheid om wat kleiner te beginnen. Zo kun je als startende ondernemer met alleen een bureau op een paar vierkante meter beginnen en zodra het beter gaat naar een grotere ruimte verhuizen. Een eigen werkplek, tussen gelijkgestemde medehuurders, in een geweldig monumentaal pand op een prachtige inspireerde plek in de binnenstad van Hoorn, wat wil je nog meer? “

Bas zou de broedplaats overigens niet aan elke starter aanbevelen. “Ik raad het niet aan bij iemand die alles achter gesloten deuren wil doen en weinige contact wil met andere ondernemers. Maar als je slim bent en dus weet dat je anderen nodig hebt om succesvol te worden, dan zou ik het zeker aanraden.”

Al met al zijn er veel voordelen aan het werken in de Kaaspakhuizen Bierkade. “Als een startende ondernemer bijvoorbeeld een website nodig heeft, dan weten ze snel dat ze naar mij kunnen komen. Bovendien kun je elkaars netwerk gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. Mijn ervaring met andere ondernemers in de creatieve broedplaatsen in Hoorn is heel goed. Ik doe niet met iedereen zaken maar je zoekt elkaar wel geregeld op, al is het maar om gewoon even bakje een koffie te doen met elkaar.”

Kijk voor meer informatie op http://www.creatievebroedplaatsenhoorn.nl/