Uit onze kringen kregen we steeds vaker de volgende vraag te horen; hoe zorg je ervoor dat je als startende ondernemer in de krant kunt komen te staan? Wij besloten deze vraag voor jullie te beantwoorden, door uit ons eigen netwerk de verslaggever Eric Molenaar (54) uit Hoorn een aantal vragen te stellen.

Wat doet u? 
Verslaggever bij Noordhollands Dagblad, primair werkend voor de edities Dagblad voor West-Friesland en Enkhuizer Courant.

Hoe bent u in dit vak terecht gekomen?20140910-ENK_Regio_-Multitabloid-ENK_Regio_03---Hdc-1-2-I811PAV
In 1978 begonnen als leerling-journalist. Dat kon toen nog. Was een driejarige praktijkopleiding, gevolgd door een vast dienstverband bij het bedrijf waar ik  36 jaar later nog werk en dat tegenwoordig Holland Media Combinatie heet. Uitgeefster van verschillende regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland.       Ik was daar achtereenvolgens verslaggever, binnen-buitenlandredacteur, regiochef en systeemmanager en werk sinds 2005 weer lekker als verslaggever/redacteur.

Hoe kan een ondernemer u het beste benaderen?
Per mail. Telefonisch kan wel kort om iets te vragen of aan te kondigen.

Wat maakt een ondernemer interessant om geïnterviewd te worden?
Als hij iets anders heeft dan anderen of op een of andere manier afwijkt van het normale. Het is eigenlijk net als ondernemen zelf: je moet onderscheidend zijn. Waarom zou ik een ondernemer interviewen die niets bijzonders te vertellen heeft, net zo grijs is als die andere muizen? Het vijf- of tienjarig bestaan wordt vaak aangehaald, is ook zeer feestelijk voor de betrokkene, maar is op zich niet echt nieuws, omdat het nogal vaak voorkomt.

Waar moet een ondernemer volgens u op letten?
Als het gaat om de media: positief blijven, zorgen dat je steeds wat nieuws hebt, maar het er weer niet te dik opleggen. De media in een bepaalde volgorde benaderen: dagblad, weekblad, zondagskranten.

Wat maakt een mooi verhaal?
Wat een lezer graag wil lezen. Waar deze zich in kan verplaatsen. Of als het om ondernemers gaat, wat hem prikkelt om meer over een bedrijf te willen weten zonder dat het overdreven commercieel is.

Wat is uw gouden tip? (Wat is de tip die u elke ondernemer zou willen meegeven?)
Lever een persbericht aan met alle informatie, een telefoonnummer voor nadere inlichtingen en doe er een foto bij die voldoende groot is (jpg van minimaal 1 MB). Vermeld: Vrij van rechten, eventueel met naamsvermelding. Helder, goed belicht, scherp, gekke invalshoek. Vraag desnoods een familielid/hobbyist er een paar te maken. Niet alleen heeft elk blad goede foto’s nodig (en ze maken die lang niet allemaal meer zelf), het valt ook lekker op. Elke lezer kijkt – is wetenschappelijk bewezen – eerst naar de foto’s op een pagina.

Wat zijn absolute dos en donts?(Wat moet je wel doen en wat juist niet?)ericmolenaar3

Do’s:
Zorgen dat je iets leuks of bijzonders te melden hebt.
Tijdig je informatie aanleveren, en zorgen dat die volledig en duidelijk is.
Foto erbij, zie boven.

Donts:
Iets eisen.
Nadrukkelijk verwijzen naar een advertentie die je ook plaatst.
Te laat met je informatie komen.
Onvolledige informatie geven.
Niet bereikbaar zijn voor nadere informatie.

Hoeveel helpt een artikel in uw ogen de ondernemer? (wat zijn de voordelen van een artikel in de krant?)
Iedereen die een mooi verhaal in de krant heeft gehad, spreekt er zijn verbazing over uit hoe veel mensen het bleken te hebben gelezen en hoe veel reacties hij kreeg. Dat heb ik heel vaak gehoord en de voordelen van bekend worden laten zich raden.

Zitten er risicos aan een interview? (aan de kant van de ondernemer)
Zou niet weten welke. Misschien als je het hebt over zaken waar je geld mee verdient, wat je niet aan de belasting opgeeft?

Wat was voor u een goed voorbeeld van een ondernemersartikel?
Lastig te zeggen. Ik vind elk artikel goed waarin een ondernemer eerlijk vertelt over iets slims dat hij bedacht, over iets waar hij succes mee had, omdat hij jarenlang bereid was door te zetten. Over de valkuilen, het ploeteren, het niet snel opgeven, het nemen van berekende risico’s. Het persoonlijke verhaal. Misschien omdat dit bewondering bij me opwekt. Ik ga er meestal een beetje van uit dat veel lezers interessant vinden wat ik zelf interessant vind.

Bij wat voor soort krant maak je het meeste kans op een interview?
Ik weet niet of je bij de ene meer kans hebt dan bij de andere. Ik heb wel eens begrepen dat je bij sommige weekbladen moet betalen, cq een advertentie moet zetten. Dat maakt de kans wel groter natuurlijk, want dan is het gewoon betaalde toegang tot de kolommen. Maar elke krant heeft een beperkte omvang, dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Je zult je moeten onderscheiden. Zie hierboven.