‘Hoe kom ik aan klanten?’ door Coraline van Velzen

Hoor ik ‘Acquisitie’, dan denk ik onmiddellijk aan agressieve verkooptechnieken. Bijna dagelijks word ik gebeld door een uitvaartverzekering, energiemaatschappij, en loterij. Zelfs goede doelen durven op deze manier om extra geld te vragen. Maatschappijen die duizenden klanten per telefoon proberen te werven vertrouwen hun klanten niet. Ze zijn bang om (geld) kwijt te raken en maken hun klanten bang (want stel dat het winnende lot/het gevaar u treft!).

Ik heb al tien jaar een eigen bedrijf, maar op deze manier wil ik niet aan nieuwe klanten komen. Gelukkig denken de meeste andere ondernemers daar ook zo over. Wij bellen niet, wij flyeren niet, wij adverteren met mate.

‘Verkooptechniek’ en ‘acquisitie’, het klinkt ingewikkeld en ik stel me een grote dreigende wolk voor van mensen en bedrijven die ik niet ken. De vraag: hoe kom ik aan klanten? draai ik graag óm naar een andere vraag: hoe komen klanten aan mij? Het helpt als ik de woorden verander in ‘Aandacht Vragen en Aandacht Geven’.Ik wil graag ‘gevonden’ worden en vestig daarom aandacht van publiek op mijn zaak. Andersom wil ik mijn aandacht geven aan degene die misschien klant wil worden. Kijk, nu wordt het al een stuk minder bedreigend

Ik kan aandacht geven aan een ander als ik luister naar wat die wil. Ik vertel en stel vragen. Ik neem de ander serieus en laat ‘m in zijn waarde als-ie zegt: ‘bedankt, liever niet’. Ik duw of trek niet, maar neem wél initiatief. En ik neem mezelf serieus, het helpt niet als ik doe alsof ik er niet ben.

Zo is het ook met de spullen die ik verkoop. Wat tussen mensen werkt, werkt ook zo in de verkoop, het heet niet voor niets ‘relatie’. Ik luister naar de klant, vertel duidelijk wat die kan verwachten. Ik mag best grapjes maken, maar ik doe niet neerbuigend over mezelf of mijn verkoopwaar. Ik ben niet ondersteboven als een klant tóch niet komt kopen. Ik vertrouw en ik leer.

 

3 tips om klanten te vinden en te behouden:

– vertrouw jezelf en je handel

– vertrouw je klanten

– vertrouw op verandering en vraag hulp

 

* de tips worden los gegeven. Over twee weken het vervolg met: vertrouw jezelf en je handel.