‘Niks is voor eeuwig hetzelfde’

We willen het allemaal zo graag goed doen: je hebt je goed voorbereid, een mooi product in de etalage en dan…klanten! Maar klanten zijn net mensen, de behoeften veranderen en soms loopt het contact stroef. Het moet anders.

‘Ik zit soms in een spoor waarvan ik denk dat het zo hoort – ik heb het altijd zo gedaan. Het is werkelijk heel verfrissend om daar een ander naar te laten kijken. Het was heel confronterend om te horen dat ik mezelf beperk door onder schooltijd te willen werken. Ik kon toch ook oppas regelen? En dat mijn gezin ook tijd en aandacht van mij nodig had? Waarom elke avond achter die computer?
Een paar jaar later bleek dat ik niet zo efficiënt mijn administratie bijhoudt (backups vergeten!) en dat cash geld eigenlijk geld kóst!’

Alles verandert voortdurend, dat geldt ook voor je bedrijf. Misschien is je expertise aan het wegzakken, of hebben klanten inmiddels andere wensen. De slappe tijd is hét moment om het bedrijf en de ondernemer tegen het licht te houden. Sommige mensen raken daardoor in de stress, worden onzeker en gaan twijfelen of het product/dienst wel genoeg kwaliteit had. Contact met oud-klanten kan meestal bevestigen dat je het goed gedaan hebt. De energie kun je nu steken in het aanpassen van je kennis/vaardigheden, je presentatie, je houding en je bedrijfsplan. Hoeveel geld heb je werkelijk nodig? Hoeveel tijd heb je beschikbaar voor je bedrijf? Ben je nog wel professioneel genoeg of zijn je klanten je vrienden? En hoe onderhoud je je netwerk?

Het is crisis’, hoor ik steeds om me heen. Ik merk het als ondernemer dat klanten wel belangstelling hebben, maar niet kopen omdat ze schrikken van de prijs. Voorheen werd daar nooit een probleem van gemaakt. Ik ben eens gaan kijken hoe ik mijn klanten tegemoet kan komen zonder direct mijn prijzen te verlagen. Heb ik misschien nog meer te bieden? Kan ik inzicht geven hoe de vraagprijs is opgebouwd? Zijn er vergoedingsmogelijkheden? Het dwingt me om scherp te blijven.

Als de inkomsten krimpen is het goed om de uitgaven eens te beschouwen. Die wekelijkse advertentie, is dat nou werkelijk nodig? Wat levert die eigenlijk op? En dat lidmaatschap van die belangenclub? Heb ik werkelijk een superdeluxe telefoonabonnement nodig om goed te functioneren?

‘Hij is een geboren ondernemer’, hoor je wel eens zeggen. Onzin. Ondernemers worden niet geboren, het zijn mensen die hun talent ontwikkelen. Ze staan open voor veranderingen en zijn bereid te leren van fouten.
Een ondernemer durft te kijken. Hij of zij probeert uit. Blijft trouw aan zichzelf. Zoekt mensen om zich heen die taken kunnen overnemen waar-ie níet zo goed in is. En misschien het belangrijkste: een ondernemer noemt zijn missers geen fouten.