Je klanten zijn kritisch. Ga maar na: er zijn zoveel mogelijkheden om uit te kiezen. Verplaats jezelf in de positie van klant. Waarop let je zelf? Wat maakt voor jou het onderscheid? Is dat persoonlijke aandacht, of service, of korte levertijd, of de laagste prijs? Hoe wil je je eigen bedrijf onderscheiden? Houd je daar dan aan.

‘Zet geen hekje om je klantenkring’
‘Toen ik begon met mijn bedrijf putte ik veel uit mijn kring van familie, kennissen van het schoolplein en het sportveld. Ik kende ze al, dat maakte het luisteren naar hun vragen makkelijker. Maar na een aantal jaren groei je daar uit. Je moet op zoek naar een nieuwe bron van mensen buiten je eigen kringetje. En wat bleek? Een tevreden klant brengt weer een nieuwe klant aan. Dit is de allerbeste reclame en daar hoef je niets extra’s voor te doen!

Ik heb geleerd daarop te durven vertrouwen. Ik sta open voor suggesties van klanten om mijn presentatie te verbeteren bijvoorbeeld. Als ze enthousiast zijn kunnen en willen ze je graag helpen! Via hen kom ik weer aan nieuwe contacten die misschien weer klanten van mij worden. En misschien word ik wel klant bij hén.
Het is een leerproces om te gaan vertrouwen op je klanten. Je hebt je best gedaan en zij vertellen jouw ondernemende verhaal weer verder. Soms geef ik dat verhaal weer een zetje, vraag gewoon of ze mijn bedrijf bij anderen onder de aandacht willen brengen. Soms zijn mensen wel enthousiast over je winkelwaar, maar hebben ze je nu niet nodig. Het is fijn als je dat weet, ik vertrouw erop dat ze me kunnen vinden als de tijd daar is.
Al met al zeg ik: wees zorgvuldig met je klanten maar zet er geen hekje omheen. Wat er gaat gebeuren heb ik niet 100 % onder controle en dat is maar goed ook.’